Seronok Belajar Mengaji Al-Quran: 7 Rahsia Penting Akhirnya Terbongkar

Anda ingin dapatkan rasa Seronok Belajar Mengaji Al-Quran?

Menjadi seorang yang bukan berbangsa Arab, memang menjadi cabaran nak belajar Tajwid, apatah lagi nak timbulkan rasa Seronoknya Cinta Al-Quran. Tapi jangan rasa pelik, orang Arab sendiri pun ramai yang tak mahir Tajwid Al-Quran ni, so jangan bimbang, anda tidak keseorangan.

Disini saya kongsikan 7 rahsia penting nak seronok belajar Mengaji Al-Quran

1. Perbaharui Niat

Nak sebut huruf Arab dengan Makraj tepat ni memang mencabar, kadang-kadang rasa lemah semangat nak belajar datang setelah bersusah payah mencuba, tapi tetap gagal. 

Diwaktu begini, ingatkan kembali apa tujuan asal kita belajar. Kalau niat asalnya kerana mencari REDHA ALLAH, tidak pantas untuk kita rasa lemah & berputus asa dari mendapatkan redho Allah. Memang tak berbaloi.

2. Jangan takut buat silap

Ramai yang menyangka ‘haram’ baca Quran kalau salah Tajwid, sebenarnya ia hanya akan menjadi haram kalau kita tahu bacaan kita salah, Tapi tak ada usaha nak betulkan & tak pergi belajar. Jadi selagi kita dalam proses belajar nak baiki bacaan maka hukumnya tidak lah ‘haram’. 

Jangan takut nak belajar mengaji Al-Quran walaupun belum mahir, jawapanya senang saja, Kalau tak cuba langsung , macam mana nak pandai.

3. Latihan berterusan 

Teruskan membuat latihan sebutan Makraj & sifat huruf. Jangan hadkan atau tentukan masa atau tempat tertentu kalau nak buat latihan, teruskan saja. 

Sambil masak, mengemas, lipat baju, waktu rehat di tempat kerja atau memandu pun boleh. 

Tengok budak baru nak belajar cakap, dia main sebut je, tanpa pedulikan apa orang cakap, dia dalam dunianya sendiri, lama-lama betul & pandai lah.

4. Dengar & Ulang 

Dengarlah sebanyak mungkin bacaan Al-Quran. Zaman sekarang ni semua mudah, boleh dapatkan dari YouTube atau mana-mana sumber. 

Untuk yang baru nak mula, carilah Qari-qari yang bacaannya perlahan & jelas supaya mudah ikut. Nak best lagi sambil buka Mushaf Al-Quran.

5. Satu hukum Tajwid pada satu masa 

Setiap kali belajar sesuatu hukum tajwid, pastikan buat latihan & ulang kaji hukum tersebut. 

Ini lebih baik dari belajar banyak jenis hukum pada satu masa, last2 satu pun tak ingat. Yang lebih teruk ia dibimbangi akan buat anda rasa ‘down’ & nak ‘give up’.

6. Gunakan dalam percakapan harian 

Sebagai contoh bila dah belajar sebutan sebenar huruf A’in, gunakan sebutan sebenar bila sebut perkataan seperti Assalamua’laikum atau A’bdullah. 

Dan bila dan belajar huruf Ha (ada orang kata ha pedas), gunakan sebutan yang sebenar bila sebut Muhammad atau Alhamdulillah.

7. Kesabaran 

Rahsia terakhir ni sangat penting. Nak dapatkan sesuatu kenalah sabar sikit. Seperti kata pepatah 

“yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang”. 

Jadi bersabarlah & teruskan usaha.

Diharap perkongsian ini bermenafaat buat semua. 

Semoga dengan mengamalkan rahsia diatas anda dapat menikmati seronoknya belajar Mengaji Al-Quran.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top